Warkah Kami Di Pulau Mutiara


Wednesday, July 7, 2010

......WOLKAP~

SALAM~



Sudah ada yang keluar dan ada yang masuk, malah sudah tahu akan halangan apa yang akan dihadapi selepas ini. Antara yang keluar itu, ada yang terkeluar dengan penuh hina, ada juga keluar dengan penuh bermaruah. Begitu juga dengan yang masuk, ada yang masuk dengan penuh kebanggaan, tak lupa juga yang masuk dengan penuh kehinaan. Walau apa pun yang berlaku, seperti falsafah benda yang bulat; sekejap boleh berada di atas, sekejap boleh berada di bawah.

Mereka yang berada di luar pula ada yang tertonggeng kekecewaan, ada juga yang terloncat-loncat ala monyet begitu kegembiraan. Antara dua golongan itu, ada yang memerhati dengan rasa penuh menyampah. Masing-masing dengan fanatik. Satu kesan paling buruk kepada umat Islam pada Piala Dunia kali ini.

Saya masih ingat ketika pusingan akhir kelayakan Piala Dunia, tatkala Algeria mengalahkan Mesir, kedua-dua negara yang penuh dengan Muslim itu bergaduh dengan hebat sekali, semata-mata kerana sebiji bola. Syukur pergaduhan antara negara itu tidak berlarutan sehebat Indonesia-Malaysia kerana tidak lama selepas itu tiba bulan Ramadhan, yang mana orang Arab terkenal dengan baik budi pekertinya apabila masuk bulan Ramadhan.


Itulah antara cerita-cerita Piala Dunia yang semakin hangat sekarang ini. Jika saya ditanya tentang pendapat peribadi saya tentang Piala Dunia daripada sudut Islam dan pasukan pilihan, jawapan saya ringkas, tapi padat.
"Saya menyokong ketuanan Islam dalam Piala Dunia kali ni.Woha!"

Mungkin anda semua tidak berpuas hati dengan jawapan itu. Sebelum saya jelaskan tentang maksudnya, mari kita lihat dulu senarai yang ingin saya mahu anda semua lihat dan perhatikan.




Jadi, bagi sesetengah anda, mungkin sudah faham apa yang ingin saya katakan di sini. Bagi mereka yang masih tertanya, "Apa pula yang dia merepek dengan senarai ni?" Maka ketahuilah bahawa
"Barang siapa yang tidak mengambil berat tentang hal perkara umat Islam, maka dia bukan daripada kalangan mereka".

Oleh sebab itu, setelah beberapa kajian jelajah internet ini, maka saya sudah pastikan senarai pemain bola sepak yang membintangi Piala Dunia pada kali ini. Maklumat ini saya kaji dengan cermat, baik daripada sumber maklumat yang rasmi, mahupun pengakuan pemain itu sendiri.


Tapi, apakah fungsi saya bersusah-payah mengetengahkan senarai pemain-pemain itu di sini? Fungsi saya kongsi senarai pemain-pemain Islam di sini ialah supaya anda semua sedar bahawa paling kurang, 13 negara yang tak perlu kita sedih jika mereka mengalahkan pasukan pilihan anda masing-masing kerana mereka juga ada hak untuk anda berikan sokongan atas dasar umat Islam. Apa yang paling penting ialah jangan memperlekehkan mereka kerana firman Allah dlm surah Al-Hujurat ayat 11:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) nencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim."


sumber
klik di sini


P/s:renung2kan. . .ayuh kita sokong German yuk~heeeeee. . .


0 comments:

Post a Comment